مهندسی طرح و ساخت دامون (4)

مهندسی طرح و ساخت دامون
کمپرسور سیلندر پیستونی

تعداد سیلندر در کمپرسور رفت وبرگشتی براساس کابری مورد نیاز به شکل های جناغی؛ جفت جناغی و شعاعی و همین طور به صورت ستاره ای طراحی می شوند. کمپرسور سیلندر پیستونی کوپلند (Copeland™ CR platform reciprocating compressor) در ظرفیت های مختلف و در دو سری کلی CR و QR تولید و به بازار جهانی عرضه شده است. کمپرسور پیستونی کوپلند سری CR، یکی از قدرتمندترین و کاراترین کمپرسورهای صنعتی در سراسر جهان می باشد. وجود دو پديده فوق بسهم خود نياز به صرف انرژي داشته كه برخلاف انرژي لازم براي تراكم گاز حبس شده درفضاي مرده قابل بازيابي نبوده وبايد آن را بعنوان انرژي از دست رفته شده تلقي كرد. که از این طریق می توان ظرفیت کمپرسور را افزایش داد. کمپرسور های سیلندر پیستونی يكي از قديمي ترين انواع كمپرسورهاي تناوبي كمپرسورها مي باشند. کمپرسور سیلندر پیستونی کوپلند سری CR بسیار کارآمد، بی صدا و قابل اعتماد می باشند و این مهم آنها را به بهترین مدل موجود در بازار تبدیل کرده است. Po​st has be​en gen erated with GSA  Co nten t  Genera᠎tor DEMO!

کمپرسور سیلندر پیستونی

مدل های مختلف سری CR مانند CR6 ،CR7 ،CRKQ و … جدول زیر مدل های کمپرسور سمی هرمتیک پیستونی بیتزر را نمایش میدهد. در کمپرسورهای پیستونی برای افزایش ظرفیت در تناژهای مختلف شرکت سازنده تعداد سیلندرهای کمپرسور را افزایش و یا کاهش میدهد. قیمت کمپرسور بیتزر چیلر را میتوانید در صفحه کمپرسور اسکرو بیتزر مشاهده نمایید. در اهميت كمپرسورها همين بس كه دامنه بكارگيري از آن در شاخه هاي مختلف صنايع، پزشكي، لوازم خانگي و غيره بسرعت در حال توسعه بوده، بطوري كه امروزه حضور آن در جاي جاي جوامع بشري بشدت بچشم مي خورد كه عمده ترين آنها عبارتند از وسایل خانگي (يخچال، فريزر، كولر گازي، جاروبرقي)، تجهيزات پزشكي (دريل هاي دندانپزشكي، هواي مورد استفاده در بيمارستانها) صنايع هواپيمائي (تأمين هواي فشرده براي موتور توربين) و صنايع (تامين هواي فشرده براي سيستم هاي پنوماتيكي، ميعان گازها، ذخيره سازي گاز سیستم های بروتی و سامانه های تبرید شامل سردخانه ها چیلر ها دستگاه های رطوبت گیری انواع سیستم های تهویه مطبوع با بهره گیری از سیستم تبریر تراکمی و… . اگر بخواهیم عملکرد کمپرسور پیستونی یخچال را بیان کنیم باید بگوییم که موتور تعبیه شده بر روی آن میل لنگ را به چرخش درآورده و میل لنگ با حرکت های دورانی خود سبب باز و بسته شدن سوپاپ ها می گردد.

بنابراين براي باز شدن سوپاپ مكش، لازم است كه فشار درون سيلندر، آنقدر كاهش يابد كه اختلاف فشار بين لوله خط مكش و داخل سيلندر بحدي برسد كه بتواند بر نيروی وارده از سوی فنر نيز غلبه نمايد. با توجه به اینكه هوای سمت بیرون پیستون تحت فشار اتمسفر قرار دارد، همین امر باعث باز شدن سوپاپ مکش شده و هوا می تواند از این طریق وارد سیلندر شده و آن را پر نماید. مجموعه سیلندر، پیستون و میل لنگ، داخل یک محفظه فلزی قرار گرفته اند که با رنگ زرد مشخص شده. كمپرسورهاي تناوبي اساسا ” جزء ماشينهاي با ظرفيت ثابت مي باشند ولي در شرايط خاصي مي توان ظرفيت آن را برحسب شرايط مورد نظر تغييرداد كه شرح كامل روش هاي متداول براي اين منظور در قسمت هاي بعدمقاله ارائه خواهد شد. درواقع این نوع کمپرسور با استفاده از پیستون های موجود در یک محفظه سبب فشرده سازی گاز می گردد و با هر بار رفت و آمد این پیستون ها، گاز موجود در محفظه را فشرده کرده و با فشار از دریچه خارج می کند.

یک سر میل لنگ به موتور الکتریکی متصل بوده و سر دیگر از طریق شاتون به پیستون متصل است. رینگ ها باید حتی الامکان کیپ شیار و در عین حال مانع حرکت آزاد پیستون در سیلندر نشوند . این کمپرسور ها ساخت کشور آلمان بوده و عمدتا در سردخانه بزرگ و صنعتی اسفاده میشوند.کمپرسورهای سیلندر پیستونی (Semi Hermetic) بیتزر با انواع مختلفی از گازها کار میکند (با توجه به نوع و تیپ کمپرسور). در حركت رو بجلو، با اعمال نيرو از سوي پيستون گاز حبس شده در سيلندر متراكم ميگردد. از سوي ديگر فشار دهش قابل دسترس در اين كمپرسور ها به مقاومت موجود در مقابل جريان گاز بستگي داشته كه توسط عوامل مكانيكي و حرارتي داراي محدوديت هایي ميباشد ولي به سرعت حركت پيستون و خواص گاز مورد تراكم مرتبط نمي باشد. سوپاپ دهش نیز هنگامی باز می شود كه فشار درون سیلندر از فشار خط دهش بیشتر شود. این کمپرسور ها از یک سیلندر یا چندین سیلندر ساخته می شود که بنا بر ظرفیت آن تعداد سیلندرهای آن نیز تغییر میکند طرز قرار گرفتن این سیلندر های میتواند به شکل و یا شعاعی و یا خطی (در یک راستا ) باشند. بر اساس شواهد تاريخي يونانيان در ١٥٠ سال قبل از ميلاد مسيح توانستندكمپرسورهاي فلزي بسازند كه در آن از آلياژهاي برنزي استفاده شده بود .

C onte​nt w​as gener at ed ​by G SA​ Content Gene rator DE᠎MO​!

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.