تاثیر مکمل ها در بدنسازی

چه با دنیای بدنسازی آشنا باشید چه اشنایی زیادی با این ورزش نداشته باشید حتما نام مکمل های بدنسازی به گوشتان خورده است. مکمل های بدنسازی امروزه به یکی از اجزای جدایی ناپذیر ورزش بدنسازی تبدیل شده اند که به ویژه افراد جوان برای رسیدن سریعتر به اندام و شکل ماهیچه های دلخواهشان به سراغ این مکمل ها که تعدادشان نیز کم نیست، می روند. اما سوال مهم اینجاست که آیا این مکمل ها واقعا تاثیر مثبتی بر بدن دارند و برای انجام تمرینات بدنسازی باید حتما از این مکمل ها استفاده کرد؟ قابل ذکر است برای خرید مکمل های بدنسازی می توانید از سایت داروخانه اینترنتی مکمل پلاس اقدام نمایید.

آیا مصرف مکمل ها برای افراد ضرر ندارد؟

در پاسخ به این سوال باید اول بگوییم که مکمل های بدنسازی تنوع بالایی دارند و با توجه به ساختار و سیستم بدن افراد تاثیر های مختلفی بر روی بدن آن ها خواهد گذاشت. بنابراین بدون بررسی سیستم بدن افراد نمی توان یک مکمل را برای دو نفر تجویز نمود.

از سوی دیگر، مصرف مکمل ها برای افرادی که دارای مشکلات قلبی، کلیوی و مشکلات کبدی هستند باید با احتیاط بیشتر و زیر نظر پزشک صورت گیرد. حتی افراد سالم که هیچ گونه مشکل پزشکی ندارند در صورت استفاده نا صحیح از این مکمل ها با مشکل مواجه خواهند شد. بنا براین در صورتی که بیماری خاصی دارید و یا از داروهای خاصی استفاده می کنید، قبل از شروع استفاده از مکمل های بدنسازی حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

 

چند مکمل پر طرفدار و تاثیر آن ها بر بدن ورزشکاران

در ادامه به بررسی چند مکمل ورزشی پرطرفدار و تاثیر آنها بر بدن ورزشکاران خواهیم پرداخت:

کافئین (ایجاد مقاومت بیشتر):

همانطور که می دانید کافئین موجب افزایش حس نشاط و سرزندگی در فرد می شود. در مورد افراد ورزشکار، مصرف مواد کافئین دار حدود 30 دقیقه قبل از شروع مسابقه یا تمرینات ورزشی، باعث می شود تا توان بدنی ورزشکار افزایش پیدا کند.

در حالت طبیعی، زمانی که فعالیت های ورزشی انجام می دهید، بدن مقداری کافئین تولید می کند که برای انجام فعالیت ها و حرکات سنگین در عضلات مصرف می شود. زمانی که این حرکات سنگین مدت زمان طولانی تکرار شوند، تمام کافئین تولید شده در عضلات مصرف می شوند. به همین دلیل است که ابتدای انجام حرکات و تمرینات ورزشی برای شما ساده است اما با ادامه آن ها ماهیچه ها و عضلات شما خسته می شوند. مکمل های کافئین دار در این موقعیت به کمک عضلات فرد ورزشکار آمده و مقاومت عضلات را افزایش می دهند.

بتا آلانین (عدم عضله سوزی):

انجام حرکات شدید ورزشی در مدت زمان کوتاه موجب احساس سوزش در ماهیچه ها می گردد. این احساس سوزش و خستگی به دلیل تولید اسید لاکتیک در عضلات است. مصرف مکمل های بتا آلانین موجب کاهش این احساس و کمک به انجام بیشتر حرکات خواهد شد.

آمینو اسیدهای زنجیره ای ( افزایش حجم عضلات):

پروتئین ها از واحدهایی به نام آمینو اسید ساخته شده اند. آمینو اسید های زنجیره ای گروهی از آمینو اسید ها هستند که انرژی مورد نیاز ماهیچه ها و عضلات بدن را فراهم می کنند. زمانی که فعالیت ورزشی انجام می شود آمینو اسید های موجود در ماهیچه ها آسیب می بینند و مصرف مکمل های آمینو اسیدی موجب بازسازی مجدد آن­ها می گردد. این بازسازی با افزایش حجم عضله همراه است.

گلوتامین (تقویت سیستم ایمنی بدن):

 گلوتامین یکی از آمینو اسیدهای غیر ضروری بدن است که در ماهیچه­ها ذخیره می­شود و در هنگام فعالیت­های شدید و طولانی مدت و یا شرایط استرس­زا آزاد شده و از آسیب رسیدن به عضلات جلوگیری می­کند. استفاده از مکمل­های گلوتامین توسط ورزشکاران و بدنسازانی که فالیت­های سخت و طولانی مدت انجام می­دهند، موجب تقویت سیستم ایمنی، کاهش عفونت­های رایج میان ورزشکاران و پیشگیری از آسیب رسیدن به عضلات می­گردد.

آیا مکمل­های بدنسازی عوارض دارند؟

ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که مکمل­های ورزشی مفیدند یا مضر. به طور کلی باید این نکته را در نظر گرفته که این مکمل­ها به عنوان مواد خارجی که به کمک بدن می­آیند تا به عنوان مثال میزان مقاومت ماهیچه­ها در برابر تمرینات سخت و مداوم را کاهش دهند. بنابراین همانند تمام مواد دارویی و تقویتی دیگر، مصرف مکمل­های ورزشی نیز باید زیر نظر متخصص و با مقادیر معین انجام شود تا به بدن آسیب نرساند.

تاثیر مکمل ها بر روی افراد مختلف متفاوت است. همچنین در صورت مصرف هر گونه دارو و یا ابتلا به بیماری های خاص، قبل از استفاده از مکمل­ها حتما با متخصص مشورت کنید.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.